FATF: Bitcoin Positif tetapi Berisiko Bagi Kerajaan

Financial Action Task Force (FATF), sebuah agensi bebas antara kerajaan yang bebas telah melancarkan a kertas pada Bitcoin. FATF berfungsi untuk membantu kerajaanOleh Penggunaan Adil Veeven, href =melalui Wikimedia Commons “width =” 60 “height =” 104 “/> dunia mencegah jenayah kewangan, terutamanya pengubahan wang haram dan pembiayaan pengganas. Makalah yang telah dikeluarkan oleh pasukan petugas mengenai Bitcoin merangkumi kelebihan yang ditawarkan oleh mata wang digital dan risiko yang berpotensi terlibat dalam penggunaan Bitcoin. Walaupun liputan mata wang Bitcoin dan mata wang kripto pada amnya – kelebihan sepenuhnya positif, fokus utama makalah ini adalah pada “risiko” yang dibuat oleh Bitcoin. Sementara seorang individu yang telah melakukan pembacaan sepintas lalu mengenai perkara ini kertas mungkin percaya bahawa Pasukan Petugas Tindakan Kewangan prihatin dengan melindungi individu yang menggunakan Bitcoin – kerana pernyataan mereka bahawa Bitcoin akan menyukarkan jenayah yang dilakukan terhadap individu untuk diselesaikan – pembacaan yang lebih fokus menunjukkan maksud sebenar laporan tersebut. Laporan FATF sama sekali tidak mementingkan keselamatan pengguna, melainkan dengan ancaman yang ditimbulkan oleh Bitcoin terhadap kekuatan pemerintah yang ganas.

Separuh pertama laporan dibelanjakan untuk menentukan istilah untuk pembaca yang tidak biasa dengan mata wang kripto. Ia membezakan antara “mata wang maya terpusat” dan “cryptocurrency.” Makalah ini juga menerangkan perkara seperti pelombong, dompet, pertukaran, dan Tor. Kemudian, bermula di bahagian bawah halaman 8, Pasukan Petugas memberikan perenggan ringkas mengenai kelebihan menggunakan Bitcoin.

Perenggan pendek mengenai penggunaan Bitcoin yang “sah” ini menggariskan beberapa perkara positif yang timbul dari penggunaan Bitcoin. Kertas itu menyatakan bahawa Bitcoin dapat “meningkatkan kecekapan pembayaran” dan “mengurangkan kos transaksi untuk pembayaran dan pemindahan dana.” Bitcoin juga, menurut laporan itu, dapat memudahkan pembayaran mikro di kedai sehingga perniagaan dapat mengewangkan barang dan perkhidmatan yang sebelumnya sukar dihargai. Selain itu, Pasukan Petugas menulis mengenai bagaimana penggunaan Bitcoin dapat mereformasi pasaran pengiriman wang secara global. Kerana pembayaran segera, dan yuran transaksi yang sangat rendah, Bitcoin dapat menjadikannya lebih murah bagi individu untuk mengirim wang kepada rakan atau ahli keluarga di negara-negara miskin. Menggunakan Bitcoin dengan cara ini secara langsung akan bersaing dengan perkhidmatan pindahan kawat tradisional yang dikendalikan bank, yang mempunyai yuran transaksi antarabangsa yang sangat besar yang menjadikannya sangat mahal bagi orang untuk mengirim kiriman wang kepada mereka yang memerlukannya. Oleh itu, Bitcoin dapat membantu mengangkat berjuta-juta orang di negara-negara membangun dari kemiskinan dengan meningkatkan jumlah bantuan kewangan swasta yang dihantar kepada orang-orang miskin ini. Terakhir, perenggan ini diakhiri dengan mengatakan bahawa faedah ini harus dianalisis dengan teliti untuk menentukan sama ada menundukkan Bitcoin kepada peraturan kewangan tradisional akan menghilangkan potensi faedah ini.

Dan di sinilah positifnya berakhir dalam laporan ini. Laporan Pasukan Petugas Tindakan Selebihnya berkaitan dengan “risiko” yang terlibat dalam penggunaan Bitcoin, dan mata wang kripto secara umum. Risiko ini tidak membimbangkan orang yang benar-benar menggunakan mata wang yang terdesentralisasi. Sebaliknya, mereka hanya menyangkut pemerintah yang berusaha mempertahankan dominasi mereka terhadap bekalan wang masing-masing dalam menghadapi persaingan yang semakin meningkat, seperti Bitcoin. Berikut adalah beberapa petikan dari laporan yang menggariskan pendirian FATF mengenai risiko mata wang kripto:

Oleh Steve Jurvetson [CC BY 2.0], melalui FlickrOleh Steve Jurvetson [CC BY 2.0], melalui Flickr

#Crypto ExchangeBenefits

1

Binance
Best exchange


VISIT SITE
  • ? The worlds biggest bitcoin exchange and altcoin crypto exchange in the world by volume.
  • Binance provides a crypto wallet for its traders, where they can store their electronic funds.

2

Coinbase
Ideal for newbies


Visit SITE
  • Coinbase is the largest U.S.-based cryptocurrency exchange, trading more than 30 cryptocurrencies.
  • Very high liquidity
  • Extremely simple user interface

3

eToro
Crypto + Trading

VISIT SITE
  • Multi-Asset Platform. Stocks, crypto, indices
  • eToro is the world’s leading social trading platform, with thousands of options for traders and investors.

“Mereka mungkin membiarkan penyebutan lebih besar daripada kaedah pembayaran bukan tunai tradisional. Sistem mata wang maya dapat diperdagangkan di Internet, umumnya dicirikan oleh hubungan pelanggan tanpa tatap muka, dan mungkin membenarkan pembiayaan tanpa nama (dana tunai atau pembiayaan pihak ketiga melalui penukar maya yang tidak mengenal pasti sumber pendanaan dengan betul). Mereka juga boleh membenarkan pemindahan tanpa nama, jika pengirim dan penerima tidak dikenali dengan tepat. “

Sistem desentralisasi sangat terdedah kepada risiko anonim. Sebagai contoh, berdasarkan reka bentuk, alamat Bitcoin, yang berfungsi sebagai akaun, tidak mempunyai nama atau pengenalan pelanggan lain, dan sistem tidak mempunyai pelayan pusat atau penyedia perkhidmatan. Protokol Bitcoin tidak memerlukan, atau memberikan, pengenalan dan pengesahan peserta, atau menghasilkan catatan sejarah transaksi yang semestinya berkaitan dengan identiti dunia nyata. “

Tidak ada badan pengawasan pusat, dan tidak ada perisian AML yang tersedia untuk memantau dan mengenal pasti corak transaksi yang mencurigakan. Penguatkuasaan undang-undang tidak dapat menargetkan satu lokasi pusat atau entiti (pentadbir) untuk tujuan penyiasatan atau penyitaan aset (walaupun pihak berkuasa dapat menargetkan penukar individu untuk maklumat pelanggan yang mungkin dikumpulkan oleh penukar). Oleh itu, ia menawarkan tahap kemungkinan anonim yang tidak mungkin dilakukan dengan kad kredit dan debit tradisional atau sistem pembayaran dalam talian yang lebih lama, seperti PayPal. “

Dan Akhir sekali:

Mata wang maya boleh ubah yang terdesentralisasi yang membolehkan urus niaga orang-ke-orang tanpa nama mungkin wujud di alam digital sepenuhnya di luar jangkauan negara tertentu. “

Sepertinya, bagi pengarang ini sekurang-kurangnya, Pasukan Petugas tidak memperhatikan pengguna yang sebenarnya menggunakan Bitcoin dalam laporan ini. Semua perkara yang dilabel oleh kertas sebagai “risiko” sebenarnya adalah perkara yang menjadikan bitcoin dapat dipasarkan sebagai mata wang. Orang mahu menggunakan mata wang yang menjadikan mereka tidak dikenali dan tidak dapat dilacak kerana mereka tidak mahu pemerintah mereka mengintai kehidupan peribadi mereka. Sekiranya perkara-perkara yang ditonjolkan oleh Pasukan Petugas sebagai potensi berbahaya yang terlibat dalam menggunakan Bitcoin benar-benar perkara yang ingin dilihat orang dalam mata wang, maka menjadi jelas bahawa makalah ini tidak bertujuan untuk memberi amaran kepada orang awam mengenai bahaya yang terlibat dalam penggunaan Bitcoin.

Oleh scottks [CC BY 2.0], melalui FlickrOleh scottks [CC BY 2.0], melalui Flickr

Sebaliknya, tujuan laporan ini adalah untuk memberi amaran kepada pemerintah bahawa monopoli mereka terhadap wang diancam secara langsung oleh penggunaan Bitcoin yang semakin meningkat sebagai media pertukaran, dan mereka harus mulai berebut untuk membawa teknologi terdesentralisasi ini di bawah kendali mereka. Dalam memberi amaran kepada pemerintah mengenai ancaman yang ditimbulkan oleh Bitcoin terhadap kekuatan ganas mereka, makalah tersebut secara bertentangan menggunakan aspek mata wang kripto yang sebelumnya digunakan sebagai kelebihan sebenarnya. Makalah tersebut menyatakan bahawa pembayaran segera dan kos transaksi yang rendah memungkinkan mata wang terdesentralisasi dikirim dengan mudah melintasi sempadan, yang dapat mendorong penggunaan Bitcoin sebagai kaedah membiayai organisasi pengganas. Jelas, manfaat yang dimiliki oleh sifat yang sama ini bagi orang-orang yang menderita di negara-negara miskin tidak penting ketika berhadapan dengan pembiayaan keganasan, yang sepenuhnya dibuat sebagai tindak balas terhadap pemerintah yang melanggar hak dan kepercayaan individu. Tetapi tidak apa-apa, kata Pasukan Petugas, kita hanya mementingkan menjaga dominasi pemerintah.

Nasib baik bagi penyokong Bitcoin, laporan seperti ini kemungkinan tidak akan mempengaruhi kemampuan pemerintah membuat peraturan Bitcoin yang berkesan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map