Sejarah Bitcoin

Kemungkinannya, anda telah mendengar semua mengenai Bitcoin. Mata wang peer-to-peer yang radikal, semua-digital ini berpotensi merevolusikan pasaran monetari. Oleh itu, dari mana datangnya Bitcoin, dan ke manakah ia pergi??

Bitcoin dicipta oleh programmer komputer, atau sekumpulan programmer, yang bekerja dengan nama samaran Satoshi Nakamoto. Pada 1 November 2008, Nakamoto menulis dan menerbitkan kertas penyelidikan di laman web kriptologi yang tidak jelas yang menerangkan Bitcoin dan bagaimana mata wang semua digital dapat berfungsi. Pada mulanya, Nakamoto mengaku sebagai penduduk Jepun tetapi penyelidikan lebih lanjut dengan cepat menunjukkan bahawa identiti sebenar, kewarganegaraan, dan jantina sama sekali tidak diketahui.

Walaupun konsep Bitcoin menjadi umum pada tahun 2008, idea mengenai mata wang bukan kerajaan semua digital telah wujud sejak awal tahun 1990-an semasa peringkat asas Internet. Banyak pengaturcara dan pemimpin perniagaan telah berusaha untuk mewujudkan mata wang tersebut. Salah satu contoh, Ecash, diluncurkan selama ini, dan berusaha memanfaatkan infrastruktur pemerintah dan kredit yang ada, hanya gagal. Yang lain mengikuti jejak Ecash, tetapi masing-masing cuba menggunakan pusat penjelasan atau kaedah lain untuk membuat dan memantau mata wang elektronik.

Nakamoto mempunyai idea yang jauh lebih radikal. Dia ingin menghilangkan kawalan pemerintah, dan pusat penjelasan pusat dan membuat mata wang “peer-to-peer” yang akan bergantung pada seluruh masyarakat untuk memantau Bitcoin melalui lejar umum dan umum. Buku besar ini akan mengesan setiap Bitcoin yang dibuat dan setiap transaksi yang dilakukan, di samping melindungi identiti setiap pengguna. Dalam arti tertentu, setiap pengguna Bitcoin akan dijemput untuk bergabung dengan “kuasa monetari” pasaran Bitcoin.

Idea Nakamoto dengan cepat menarik sekumpulan kecil pengikut, yang kebanyakannya adalah pakar komputer. Pada 3 Januari 2009, 50 Bitcoin pertama telah dibuat. Dengan menggunakan proses yang disebut perlombongan Bitcoin, pengguna dan syarikat individu dapat membuat Bitcoin dengan menyelesaikan persamaan yang sangat kompleks dengan komputer mereka, dan kemudian komputer perlombongan yang direka khas. Menyelesaikan persamaan ini akan memerlukan peningkatan jumlah elektrik, yang seterusnya menanggung kos (yang secara beransur-ansur meningkat dari masa ke masa) untuk menghasilkan Bitcoin.

#Crypto ExchangeBenefits

1

Binance
Best exchange


VISIT SITE
  • ? The worlds biggest bitcoin exchange and altcoin crypto exchange in the world by volume.
  • Binance provides a crypto wallet for its traders, where they can store their electronic funds.

2

Coinbase
Ideal for newbies


Visit SITE
  • Coinbase is the largest U.S.-based cryptocurrency exchange, trading more than 30 cryptocurrencies.
  • Very high liquidity
  • Extremely simple user interface

3

eToro
Crypto + Trading

VISIT SITE
  • Multi-Asset Platform. Stocks, crypto, indices
  • eToro is the world’s leading social trading platform, with thousands of options for traders and investors.

Konsep Bitcoin hadir pada masa yang tepat. Pada tahun 2008 dan 2009, ketika Bitcoin menjalani masa awalnya, pasaran kewangan dunia sedang bergelora dan berada di ambang kehancuran di tengah-tengah krisis kewangan global terburuk sejak Depresi Besar. Ketika krisis berkembang, bank-bank pusat, pihak berkuasa perbendaharaan, dan para pemimpin ekonomi nampaknya terbebani dan dua langkah di belakang setiap perkembangan tersebut. Keyakinan terhadap mata wang tradisional merosot dan banyak orang mula mempersoalkan nilai mata wang negara.

Pelabur, pengaturcara komputer, yang kecewa, dan banyak yang lain mulai tertarik ke arah Bitcoin, dan operasi perlombongan mulai meningkat. Pada masa-masa awal, komuniti Bitcoin adalah kumpulan komuniti yang banyak bekerja melalui perisian sumber terbuka dan melakukan perdagangan sesama mereka. Tidak lama kemudian sebilangan kecil perniagaan, petani, dan pedagang mulai menerima Bitcoin sebagai pembayaran.

Melalui peringkat awal, Nakamoto memberikan pelbagai pandangan dan panduan kepada pelombong Bitcoin awal, tetapi pada 12 Disember 2010, dia mempostingkan pesanan terakhirnya, yang menyangkut banyak perincian perisian, sebelum menghilang dari dunia. Walaupun Nakamoto telah lenyap, Bitcoin hanya mempunyai ukuran dan pengaruh yang besar.

Oleh kerana perlombongan Bitcoin telah berlanjutan, ia telah berkembang dari peringkat komunal awalnya menjadi industri global. Oleh kerana kuasa yang diperlukan untuk menambang Bitcoin secara beransur-ansur meningkat dan nilai syiling meningkat, operasi profesional menggunakan perkakasan canggih disiapkan untuk menambang lebih banyak duit syiling. Dan lebih banyak perniagaan mula menerima Bitcoin. Pada saat menulis artikel ini, lebih dari 1,000 perniagaan kini menerima BitCoin sebagai mata wang.

Pada akhir Januari 2011, lebih daripada 5 juta Bitcoin telah dilombong dan mata wang mula mendapat perhatian global. Pertukaran Bitcoin, yang membolehkan pengguna Bitcoin berdagang dengan duit syiling mereka untuk mata wang negara mulai berkembang dengan pesat. Kini Bitcoin boleh diperdagangkan dalam banyak mata wang, termasuk dolar, Real Brazil, Pound Britain, dan Euro.

2013 telah melancarkan tempoh ketidakstabilan Bitcoin. Nilai telah melonjak secara meluas ke tahap tertinggi sebelum menjunam dalam beberapa hari. Ramai yang percaya bahawa ketidakstabilan ini akan memusnahkan Bitcoin, tetapi yang setia tetap berdedikasi kepadanya. Apa masa depan untuk Bitcoin? Tidak ada yang pasti, dan hanya masa yang akan memberitahu.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map